حاج قاسم سلیمانی ، سردار دل‌ها

مطالب این وبلاگ درباره سردار دل‌ها،سپهبد شهید قاسم سلیمانی می‌باشد

حاج قاسم سلیمانی ، سردار دل‌ها

مطالب این وبلاگ درباره سردار دل‌ها،سپهبد شهید قاسم سلیمانی می‌باشد

حاج قاسم سلیمانی ، سردار دل‌ها

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

البته نپندارید که شهیدان راه خدا مرده‌اند، بلکه زنده‌اند (به حیات ابدی و) در نزد خدا متنعّم خواهند بود.

And never think of those who have been killed in the cause of Allah as dead. Rather, they are alive with their Lord, receiving provision,

پیوندهای روزانه

اولین پست اینستاگرامی دختر سردار سلیمانی بعد از شهادت پدرش

زینب سلیمانی، دختر سردار سلیمانی تصویری از دست پدر شهیدش را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت:«ما رأیت الا جمیلا»

اولین پست اینستاگرامی دختر سردار سلیمانی بعد از شهادت پدرش

 

  به نقل از خبر حوزه، مرکز مطالعات وپاسخگویی به شبهات، اشاره‌ایی به مفهوم و معنای جمله رثای " ما رأیت الا جمیلاً" حضرت زینب (سلام الله علیها) نموده است که از سوی خبرگزاری حوزه منتشر می‌شود.

* در ابتدا بهتر است که این فرمایش حضرت زینب ـ سلام اللّه علیها ـ را ترجمه کنیم و بعد از آن ببینیم که این عبارت در کجا و به چه دلیلی گفته شده است.

«ما رأیت الا جمیلاً» یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود.


پس از حادثه کربلا وقتی زن و فرزندان شهدا را، به همراه حضرت زینب به اسارت به نزد عبیدالله بن زیاد بردند، او که خود را پیروز این نبرد می دید، برای اینکه زخم زبانی به اهل بیت امام حسین ـ علیه السّلام ـ بزند رو به حضرت زینب ـ سلام اللّه علیها ـ کرد و گفت: خدا را شکر می کنیم که او شما را رسوا کرد و تکذیب نمود. حضرت هم در پاسخ، این جمله معروف خود را به زبان آوردند که « والله ما رأیت الا جمیلاً»: آن چه برای ما اتفاق افتاد رسوایی نبود بلکه همه زیبا بود و در ادامه هم فرمودند: شهدای کربلا کسانی بودند که خداوند، شهادت را برای آنها انتخاب کرده بود، و در روز قیامت، تو را به همراه آن ها در یک جا جمع کند تا هر کدام دلیل خود را بیاورید، و آن وقت خواهی دید که چه کسی پیروز است.

به طور کلی انسانهایی که به روز قیامت اعتقاد ندارند و به دنبال پول و ثروت و مقام هستند و به دستورات خداوند گوش فرا نمی دهند، گمان می کنند که پیروزی، در زنده بودن و رسیدن به پول و مقام است، به همین دلیل هم بود که، ابن زیاد خود را پیروز می دید چون توانسته بود امام حسین ـ علیه السّلام ـ و یارانش را به شهادت رسانده و اموالشان را غارت کند. امّا غافل از این که، پیروزی و رسیدن به سعادت در نزد خداوند، ‌انجام دادن دستوراتی است که او برای ما انسانها معین فرموده، و هر کس از آن دستورات سرپیچی کند، در واقع شکست خورده، اگرچه به ثروت و مقامی هم برسد. در این میان، امام حسین ـ علیه السّلام ـ و اصحاب او بودند که به فرمان الهی گوش فرا داده و به وظیفه ای که برعهده آنها گذاشته شده بود به خوبی عمل نمودند، پس آنها بودند که به پیروزی و سعادت رسیدند و مشخص است که هیچ چیزی برای آنها شیرین تر و گواراتر و زیباتر از عمل به وظایف الهی نبود، و لذا حضرت زینب ـ سلام اللّه علیها ـ همه آنچه را که اتفاق افتاده بود را زیبا دانستند چون تک تک وظایف خود را که خداوند برعهده آنها نهاده بود، به بهترین وجه انجام دادند.

می توان این مسئله را به صورت دیگری نیز  بررسی و تحلیل نمود به این  طریق که: امام حسین ـ علیه السّلام ـ و اصحاب ایشان و نیز حضرت زینب، خدای متعال را در همه چیز و همه جا می دیدند یعنی در هر اتفاقی که برای آنها رخ می داد، خدا را در آن اتفاق و حادثه با چشم دل مشاهده می کردند و فرقی هم نمی کرد که آن اتفاق، آسان و خوشایند باشد یا سخت و مصیبت بار، ولی چون هدف خدا بود و در سختیها هم، خدا را مشاهده می کردند و خود را به او نزدیک می دیدند، این سختیها نیز برای آنها زیبا و گوارا بود و لذا حضرت فرمود همه آن مصیبت ها و حادثه های تلخ برای ما زیبا بود.   هر چه در عالم رخ می دهد تحقق آیات الهی و قوانین اوست . هر که از او تبعیت کند عزیز است ولو این که ظاهرا شکست بخورد و زیر دست و پا بیفتد و هر که نافرمانی او کند ذلیل است اگر چه صاحب مال و مقام باشد. پس به طور خلاصه باید بگوییم که هر کس کاری را به عنوان و ظیفه انجام دهد و یا در آن کار و یا اتفاق فقط خدا را مورد نظر داشته باشد آن کار و اتفاق برای او شیرین و زیباست و این معنا و تفسیر همان جمله معروف حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ است.

 


منابع جهت مطالعه بیشتر: حماسه حسینی، شهید مطهری، انتشارات صدرا.امام سجاد 

 

 

 

 

  • فاطمه بیت‌سیاح

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی